Moda si ecologia – Frumoasa si Bestia?

V-ati intrebat vreodata se intampla in spatele fiecarui proces de creare a unei piese vestimentare? Din momentul in care se le alege materia prima din care va fi compus acel produs pana cand aceasta ni se arata ispititor pe umerasul unui magazin luminos si colorat? Ei bine, tehnologia actuala de fabricatie implica un consum considerabil de electricitate, abuz de substante chimice folosite la decolorarea materialelor, dar si emisii de gaze toxice.

Se impune, astfel, o schimbare de atitudine vizavi de modul in care ne raportam la mediul prietenos care face posibila existenta tuturor speciilor care populeaza aceasta planeta. Ca raspuns, moda eco capata contur si se transforma usor intr-o constanta nealterata de tendintele sezoniere.

Cu siguranta, moda a fost si ea sustenabila candva, insa, aparitia brandurilor mass-market ce folosesc invaraibil mana de lucru ieftina, a creat un mediu propice consumerismului si cererii tot mai acute de produse ieftine si slab-calitative.

Schimbarea apare in 2005 in cadrul Saptamanei Modei de la New York printr-o colectie numita Future Fashion, sponsorizata de organizatia Earth Pledge impreuna cu magazinul american multibrand Barneys. Ulterior, moda eco se transforma intr-o filozofie; una in care ratiunile si obiceiurile noastre de consum vor influenta felul in care va arata planeta in urmatoarele decenii.
Asadar, odata constientizata importanta acestui curent – cel al modei sustenabile – designerii incep sa creeze colectii minuscule, dar cu piese realizate in totalitate din materiale bio-degradabile. Linda Loudermilk este primul designer ale carei colectii se compun in intregime din materiale eco. Colectiile sale au redefinit moda sustenabila impunand un concept inovator acela al “luxury eco” prin utilizarea bambusului sau a soiei in manufacturea fiecarei piese vestimentare. Trecute prin procesul creativ, produsele Lindei Loudermilk vor sa trasmita feminitate si bun-gust, dar si grija fata de natura. Calea fiind deschisa, din ce in ce mai multi designeri vor crea colectii de nisa. Stella McCartney este poate cea mai apriga sustinatoare a drepturilor animalelor si ale acestui curent. Colectiile sale nu folosesc pielea naturala sau materiale produse in mod sintetic.

Inca din 2008, consumatorii pot gasi piese green in magazinele Stella McCartney din marile orase, nefiind absolut nici o diferenta intre linia principala a designerului si aceasta. Reactia a venit cu aplomb si din partea brandurilor mass-market, adevarate imperii construite pe un business non-eco, lansand colectii din bumbac organic sau poliester reciclabil.

H&M este unul dintre acesti colosi mondiali, incepand sa contientizeze importanta sustenabilitatii si in moda. Colectia Conscious lansata chiar anul acesta este in intregime formata din piese minimaliste, broderii discrete, volane romantice, toate de un alb imaculat.

In 2010, Gap isi lanseaza o colectie de tricouri realizate din bumbac organic, iar Levis pune la punct o intreaga campanie green prin spoturi publicitate si prin marketingul viral. De asemenea, isi redirectioneaza 5% din veniturile incasate din aceasta linie fundatiei Green Cause.
Asadar, premisele exista, iar educatia consumatorilor se poate realiza numai prin efortul sustinut al marilor corporatii. Intrebarea este cat si daca vor fi dispusi sa investeasca in tot procesul acesta de educatie al publicului, in conditiile in care vanzarile din industrie sunt intr-o continua scadere, iar bugetele sunt din ce in ce mai atent dramuite. Poate doar daca responsabilitatea sociala va izbuti in fata intereselor economice…