Pericolul din salamuri

Nitritul de sodiu, glutamatul de sodiu si polifosfatii sunt trei dintre aditivii alimentari cei mai periculosi, nelipsiti din lista de ingrediente a salamurilor, mezelurilor, carnatilor, cabanosilor, conservelor din carne, produse pe care unii le consuma zilnic, fara a cunoaste riscurile la care se expun.

La ora actuala, piata produselor din carne este suprasaturata. Proaspete sau conservate, acestea au invadat rafturile magazinelor si nu vor in ruptul capului sa-si piarda locul de top castigat. Dintre toate produsele din carne, cele conservate trebuie privite cu mai multa atentie, pentru ca lista lor de ingrediente este foarte periculoasa: nitritul de sodiu, glutamatul de sodiu si polifosfatul de sodiu sunt doar cateva dintre E-urile care fac ca produsele sa fie mai gustoase, dar nu si sanatoase.

Pe criteriul ca sunt gata preparate, atractive la gust si ne putem face rapid un sandvis, salamurile, mezelurile sunt foarte agreate de consumatori, ca si cum ar fi o binefacere pentru organism. Dar pentru organism acestea sunt doar o mare problema! Va voi prezenta cateva dintre produsele din carne luate din rafturi la intamplare, dar va fac si invitatia sa cititi lista de ingrediente a unor astfel de produse.

Etichetele la control, va rog!

 Salam ardelenesc (CRIS-TIM) Ingrediente: carne de porc, carne de vita, emulsie de sorici, slanina, apa, sare, proteina din soia, condimente, proteina animala, stabilizatori (polifosfati), potentiator de aroma (glutamat monosodic), corector de aciditate (glucono delta lactona), antioxidant (ascorbat de sodiu), arome, colorant natural (carmin), conservant (nitrit de sodiu). Membrana necomestibila.

 Carnati cabanos (Caroli) Ingrediente: carne de porc, carne de vita, apa, sorici, condimente naturale, proteina vegetala din soia, sare, conservant (nitrit de sodiu), stabilizatori (polifosfati de sodiu), antioxidant (ascorbat de sodiu), zaharuri (dextroza), potentiator de gust (monoglutamat de sodiu), colorant natural (carmin). Produs fiert si dublu afumat. Membrana artificiala.

 Crenvursti cu piept de pui (CRIS-TIM) Ingrediente: slanina, piept de pui 23,5%, apa, carne porc, proteina din soia, sare, condimente si extracte de condimente, stabilizator (difosfat de sodiu), antioxidant (acid ascorbic), potentiator de aroma (glutamat monosodic), coloranti naturali (carmin, paprica), conservant (nitrit de sodiu).

E-uri nelipsite din produsele conservate din carne:

 E 250 – nitrit de sodiu – conservant sintetic, fixator de culoare, agent antibotulinic, care se adauga in carnati, carne, mezeluri, sunca, carne sarata, carne conservata. Efecte nocive: efect cancerigen; formeaza nitrozamine; afecteaza rinichii, sistemul cardiovascular, sistemul respirator, nervos, gastrointestinal, provoaca alergii, astm, greata, migrene, hipotensiune, tulburari respiratorii.  E 452 – polifosfat de sodiu, de potasiu, de calciu sau de amoniu – se adauga in hrana pentru copii, in cerealele pentru micul dejun, in preparatele din carne si peste.

Efecte nocive: modifica echilibrul calciu – fosfor din organism, scad densitatea osoasa, produc osteoporoza, alergii, irita ochii si pielea.  E 621 – glutamat monosodic (GMS) – intensificator de gust, cu efect tetragen, ce poate produce amorteala, dureri de cap, iritabilitate, modificari de comportament, disconfort abdominal, transpiratie abundenta, ritm cardiac crescut.

Pacaleala din crenvurstii de pui

Multi parinti cred ca din categoria alimentelor bune pentru copilul lor fac parte si crenvurstii de pui. Pai de ce nu?, se intreaba acestia. Doar au carne de pui si ceva condimente! Fals! In compozitia crenvurstilor este si carne de pui, dar, atentie!, este si carne de porc, slanina, la care se adauga, fara doar si poate, nelipsitele E-uri deja prezentate. Merita oare sa dam copiilor ceva nesanatos, chiar daca usor de preparat, sau ar fi mai bine sa le facem ceva de casa, in propria bucatarie?

Recomandari

In ceea ce-i priveste pe copii, ar trebui sa reducem pe cat posibil in alimentatia lor crenvurstii, mezelurile, conservele de carne, tocmai pentru ca au in continutul lor E-uri periculoase pentru sanatate. In locul preparatelor conservate din carne, fie ele din pui, vita, curcan sau porc, ar trebui sa optam pentru un meniu pe baza de carne facut in casa, cat mai natural, fara condimente din comert (gratar de pui, carne de vita la cuptor sau snitele). Vom fi mult mai siguri atunci ca i-am dat copilului ceva proaspat si ca am acoperit necesarul de proteine cu ceva mai sanatos, nu cu E-uri.