Suplimentele alimentare pot fi periculoase

Este clar ca trebuie consumate cu prudenta. Vandute fara reteta si, cel mai adesea, luate fara a fi recomandate de medic, suplimentele alimentare pot avea consecinte grave asupra sanatatii.

De cativa ani, suplimentele alimentare sunt folosite de tot mai multe persoane. Unele le consuma ocazional, altele in mod regulat. Dar se ridica urmatoarea problema: putem lua chiar orice supliment?

Suplimentele sunt produse comestibile alimentare cu scopul de a completa alimentatia normala si care constituie o sursa concentrata de nutrienti sau alte substante cu efect nutritiv sau fiziologic, singure sau in combinatie. Toate vitaminele si mineralele sunt permise cu o conditie – doza zilnica sa nu depaseasca doza recomandata. De asemenea, este interzis sa se mentioneze ca previn, vindeca sau inving bolile.

Beta-carotenul, periculos pentru plamani

Beta-carotenul sau provitamina A, care se gaseste frecvent in suplimentele alimentare, nu este complet lipsita de pericol. Administrarea zilnica, spun cercetatorii, ar creste cu 20-30 la suta riscul de cancer la plamani la fumatori (concluzia se bazeaza pe studii facute atat in SUA, cat si in Europa). De asemenea, cercetarile atesta faptul ca acelasi risc, in proportii similare, exista si pentru cancerul de piele.

Organismul uman are nevoie de 4,8 mg beta-caroten pe zi, doza ce poate fi luata din 50 g morcov ras, 300 g caise, 250 g varza cruda. Daca se iau suplimente ce contin beta-caroten, doza nu trebuie sa depaseasca 4,8 mg zilnic, iar curele nu pot fi tinute de mai mult de doua ori pe an.

Vitaminele A si E cresc mortalitatea

Cunoscute pentru proprietatile lor antioxidante, sunt cel mai des intalnite in suplimentele alimentare. Studiile atesta faptul ca la persoanele care iau doze de zece ori mai mari decat cele permise riscul de mortalitate creste cu 4-7 la suta din cauza pierderii de radicali liberi care conduc la scaderea drastica a capacitatii de aparare a sistemului imunitar.

Doza zilnica este de 0,8 mg pentru vitamina A si 12 mg pentru vitamina E, in cure tinute de maximum doua ori pe an si cu avizul medicului. In mod natural, aceste vitamine le putem lua din germenii de grau, migdale, alune, peste, ficat si unt.

Fitoestrogenii favorizeaza cancerul de san

Efectele lor asupra bufeurilor nu au fost demonstrate destul de convingator, dar este sigur ca interfereaza cu sistemul hormonal. Aceste suplimente alimentare sunt contraindicate femeilor care au in familie istoric de cancer la san.

Fierul, toxic pentru ficat

Daca fierul este cunoscut pentru ca inlatura starile de oboseala si amelioreaza pierderile de memorie, pe termen lung si in doze mari poate provoca ciroza sau cancer la ficat din cauza acumularii lui in tesutul hepatic. De asemenea, fierul in exces creste riscul de declansare a maladiei Parkinson. Doza zilnica este de 4 mg pe zi – poate fi luat din ficat, oua, moluste, migdale, spanac si carne.

Multivitaminele si supradozajul

Administrarea de suplimente alimentare mai multe luni la rand este extrem de periculoasa pentru ca exista riscul de depasire a dozelor recomandate. Si, daca exista supradozaj, suplimentele pot deveni toxice. Este cazul vitaminei A si E, al beta-carotenului care, asociate, cresc mortalitatea, dar si al vitaminei C si fierului care favorizeaza afectiunile hepatice. De asemenea, vitamina E anuleaza efectele acizilor grasi omega 3, aceste faimoase grasimi benefice arterelor si creierului.